آیت الله جوادی آملی: طلاب و دانشجویان جوان هر کتابی را مطالعه نکنند
آیت الله جوادی: علمی را مطالعه کنید که نافع و قابل استفاده باشد. حال هر علمی برای انسان نافع نیست و یا از آن بهره نمیبرد؛ بهترین علم علمی است که انسان از آن استفاده نماید و جامعه نیز از آن بهره مند شود.
به گزارش پایگاه اطلآع رسانی رسالات به نقل از پویان وابسته به معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی آیت الله عبدالله جوادی آملی، مفسر قرآن و استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه قم در ضمن درس اخلاق خود نکات مهمی را در توصیه به طلاب جوان بیان کرد.
به گزارش «پویان»، آیت الله جوادی آملی که در خصوص نامه
امام علی(ع) به فرزندش امام مجتبی(ع) و نکات اخلاقی آن فرمود: بررسی نکات اخلاقی
نامه امام علی(ع) به فرزندش در نهج البلاغه در حالی است که بیش از شصت سال از عمر
شریفشان گذشته بود و امام مجتبی(ع) نیز بیش از 30 سال داشتند و نامه هایی را به
فرزندشان امام مجتبی(ع) مینویسند و به این بهانه سفارش هایی را به جوانان می
نمایند.
وی افزود: چگونه و در چه شرایطی جوانان میتوانند مکتبها را مطالعه کنند؟ هرکس
مجاز نیست هر حرفی را بشنود و هر مکتبی را مطالعه کند اما اگر کسی صاحب نظر شد و
قدرت داوری پیدا کرد آنگاه میتواند بر اساس آیه سوره "زمل" که
میفرماید "مکتبهای گوناگون و آرای گوناگون را مطالعه کنید و برترین را
انتخاب کنید" عمل نماید.
آیت الله جوادی آملی گفت: اما یک جوان یا نوجوان که هنوز در تفکرات مجتهد نشده
است، آیا مجاز است هر کتابی را مطالعه نماید؟ خوب اگر نفی و اثبات هر دو عرضه شود
و او توان تشخیص را نداشته باشد چه کند؟ در این نامه امیرالمؤمنین(ع) به فرزندش
میفرماید "خواندن و دیدن هر کتابی و مکتبی جایز نیست". حال اگر فرد
مجتهد شد میتواند مکتبهای گوناگون را مطالعه نماید و احسن را انتخاب نماید اما
یک نوجوان و جوان نمیتواند آن را مطالعه کند چون که زمین دلش مانند یک زمین شیار
زده است که فورا هر چه را به او تحویل دهید سریع آن را میپذیرد و باور میکند.
وی در خصوص پاکی و آمادگی جوان برای پذیرش هر تفکری اظهار داشت: قلب جوان زمینی
آماده و قابل بهره برداری است و آماده رویدن هر بذری برای هر کشتی است و هر
بذری در آن بریزید آن را میپذیرد حال آن بذر گیاهی پرسود یاشد یا گیاهی مضر و
بیفایده. اینجور نیست هر طلبه و دانشجوی جوانی هر کتاب را بخواهد میتواند آن را
مطالعه کند، اما اگر در تفکرات خود مجتهد شد و توان داوری پیدا کرد میتواند
مکتبها را بخواند زیرا مجتهد وقتی خواند آن را سریع نمیپذیرد، اول بررسی میکند و
احسن را تشخیص سپس انتخاب میکند. اما یک نوجوان و جوان داوری نمیکند که این بذر
خوب است یا بد آن را فورا در دلش میکارد و وقتی هر بذری کاشته شد این زمین دلش پر
از علف هرز میشود.
آیت الله جوادی آملی بیان داشت: حال اگر کسی زمین دل یک جوان را با یک کتاب ضاله
بذر افشانی کرد آن زمین را مالک میشود و عوض کردن زمینه فکری این جوان بسیار سخت
است و با زور و فشار نمیشود دل او را پاک کرد؛ مگر میشود یک جوان بیراهه رفته
را به راحتی بازگرداند.
وی در خصوص پذیرش تفکرات توسط جوانان افزود: مبادا یک جوان هر چه را شنید باور
کند، باید چیزهای خوب را در اختیار جوان بگذاریم تا به او آسیبی نرسد. حال در این
نامه امیرالمؤمنین(ع) همه ی این راهها را پیش بینی کرده است و قبل از اینکه
دیگران بیایند و دل فرزندش را بذر باطل بپاشند امام علی(ع) این نامه را برای
فرزندشان مرقوم میفرمودند.
آیت الله جوادی ادامه داد: علمی را مطالعه کنید که نافع و قابل استفاده باشد. حال
هر علمی برای انسان نافع نیست و یا از آن بهره نمی برد؛ بهترین علم علمی است که
انسان از آن استفاده نماید و جامعه نیز از آن بهره مند شود علمی مانند سحر و جادو
و طلسم نافع نیست و علمی مانند علم تفسیر نافع است اما همه کس از آن بهره نمیبرند.
این استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی(ع) که بیش از شصت سال از
عمرشان گذشته است و فرصت را کم میبینند برای انتقال تجربیات به فرزندش امام حسن(ع)
این نامه را مرقوم نمودند تا تجربیات خود و دیگران را به فرزندشان منتقل کنند و
تأکید دارند که از تجربه دیگران استفاده کن و خود چیزی را تجربه نکن چون خیلی
زحمات زیادی باید کشید و خیلیها هم در این راه خمیده شدند در این تجربهها و دیگر
بلند نشدهاند، حال چرا به زحمت بیفتی و تجربه کنی من میگویم چه راه را برو و چه
راه را نرو سختیهایی را که ما دیده و دیگران دیدهاند را امام علی(ع) در این نامه
به فرزندشان میگویند.
آیت الله عبدالله جوادی آملی در پایان تفاوت کتابهای علمی و قرآن کریم را اینگونه
بیان کرد: کتابهای علمی همه کلی گویی میکنند اما قرآن نور است کتابی نیست که کسی
آن را نوشته باشد و مؤلفی داشته باشد، بلکه خدا متجلی در قرآن است نه اینکه آن را
مؤلف باشد، متأسفانه خواننده آن متجلی را نمیبیند، کتاب قرآن با کتابهای دیگر
فرق دارد؛ تنها چیزی که انسان را نگه میدارد، فرزند صالح است، اگر ذات اقدس
جوانان را به ازدواج دعوت میکند در کنارش میگوید اولین کارتان آوردن فرزند صالح
است قبل از هر چیز به فکر فرزندانتان باشید و به گونهای در منزل ننشینید که
آموزنده نباشد.