نوشته هایی برای خدمت

نوشته هایی در خدمت انقلاب واسلام که امید است مقبول حضرت حق باشد.

نوشته هایی برای خدمت

نوشته هایی در خدمت انقلاب واسلام که امید است مقبول حضرت حق باشد.

در این سایت ازدست نوشته های بنده و دیگران وهمینطور اخبار و ...استفاده خواهد شد.
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
۲۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۵:۰۸

بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی


بسم الله الرحمن الرحیم

در جهان اسلام از حدود پنجاه سال پیش، بیداریهای اسلامی با نهضت اسلامی مردم ایران با رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد.دنیای استکبار که خود را با حرکتی عظیم و ناشناخته برای غرب روبرو میدید چه در دوران شاه و چه پس از پیروزی انقلاب تا به امروز تمام توان خود را برای مبارزه با این حرکت و جنبش اسلامی به کار برد ولی علی رغم میل نظریه پردازان و سیاست مداران غربی مبارزه ی آن ها نتیجه ی معکوس داد و این نهضت تحت رهبری های امام خمینی(ره) و امام خامنه ای(حفظه الله) به دنیا صادر شد و گوشه ای از نتیجه ی این صدور انقلاب، بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی بود.ما در این نوشتار سعی داریم تا حدودی به فضل خدا به تطبیق انقلاب اسلامی مردم ایران و بیداری های اسلامی اخیر بپردازیم.

دوران مبارزه قبل از پیروزی بیداری های اسلامی

این دوران مبارزه ی استکبار، با نهضت اسلامی مردم ایران و بیداری اسلامی دارای شباهت های زیادی با یکدیگر است.به نحوی که میتوان گفت فقط اشخاص جابجا شده اند.به عنوان مثال رژیم پهلوی در ابتدای نهضت به سیاست مشت آهنین برای سرکوب اسلام خواهی مردم می پردازد و این سیاست مورد پشتیبانی آمریکا و متحدانش واقع میشود به نحوی که در مقابل دیدگان آنان رژیم، اقدام به شکنجه ی انقلابیون و تبعید و قتل رهبران نهضت می نمود. این عملکرد را میتوان در کشورهایی که بیداری اسلامی درآن ها رخ داد به وضوح مشاهده کرد.به عنوان مثال؛ در پی سرکوب مخالفان مصری از سوی نیروهای امنیتی و استفاده از گازهای اشک‌آور به همراه شلیک گلوله به سمت تظاهرکنندگان دست کم 360 تن کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدند.ویا اینکه آمریکا تالحظات آخر سعی می کرد رژیم پهلوی را در ایران حفظ کند که در این راستا حتی کودتای نظامی هم مطرح میشود. عملکردی که بطور مشابه در مصر و یمن و اکنون در بحرین شاهد آن هستیم.

مساله ای که در این جا لازم است تطبیق بیداری های اسلامی صورت گرفته در این عصر و انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 57 است.اساس این نهضت ها اسلام خواهی و آزادی و استقلال خواهی در سایه ی اسلام است.نکته ای که در اینجا باید ذکر شود این است که آمریکا و متحدانش سعی کردند به طرق مختلف این نهضت ها را ازبین برده یا به انحراف بکشانند مانند دخالت ناتو در لیبی یا دخالت عربستان در بحرین وارتباطات آمریکا با بعضی از اشخاص در نهضت اسلامی ایران که در این موارد نهضت هایی که رهبران آگاه و پخته تری داشتند یا آسیبی  ندیدند و یا اینکه آسیب کمتری دیدند.

یکی از ویژگی های مهم در پیروزی انقلاب اسلامی ایران وجود رهبر ی با بصیرت و دانا بود.وجود امام خمینی(ره)در راس نهضت چند فایده برای انقلاب داشت:1-تربیت نیروهای مومن و متعهد به اسلام و انقلاب.2-انقلاب و نظام سازی در ایران بر مبنای اسلام شکل گرفت.3-نهضت توانست سریعتر و بسلامت از فتنه های دشمن عبور کرده و در راستای رسیدن به اهدافش گام برداشته و به هدف اولیه اش یعنی سقوط رژیم طاغوت دست یابد.

متاسفانه نقطه ی ضعفی که میتوان در برخی کشورهایی که در آن بیداری اسلامی صورت گرفته مشاهده کرد عدم وجود رهبری منسجم است.که این مساله باعث مشکلات زیادی برای این کشورها شده که برای نمونه میتوانید به یمن بنگرید که بعد از ماهها راهپیمایی ودر گیری،علی عبدالله صالح از ریاست جمهوری کنار رفت ولی نه بازخواست و دادگاهی شد ونه ثروت مردم که دردست او بود از او گرفته شد ونه حکومت یمن تغییر عمیقی کرد و فقط مهره ها جابجا شدند و همینطور میتوان به مسائل لیبی اشاره کرد.

در اینجا باید چند نکته را مد نظر داشت:1-نهضت های اسلامیی که در منطقه شکل گرفته اند و یا در حال شکل گیری هستند از تجارب یکدیگر  و همچنین از تجارب جمهوری اسلامی ایران در راه رسیدن به هدف باید استفاده کنند.

2-ملت اسلام باید در برخورد با استکبار ورژیمهای فاسد حاکم برسرزمینهای اسلامی، متحدو برادر باشند و از در گیریهای مذهبی بپرهیزند.این امر باعث حفظ وحدت امت اسلام خواهد شد.

هدف ما در اینجا این است که به کلیات موضوع مورد بحث بپردازیم و سعیمان بر این است که به فضل خدا برخی نکات اساسی را معرفی و مورد بحث قرار بدهیم و از پرداختن به جزئیات پرهیز کردیم . به عنوان مثال به تطبیق خرید سلاح توسط دولت سعودی از آلمان و خرید سلاح توسط حکومت پهلوی از آمریکا در زمان کارتر و همینطور به نفوذ جریان انحراف در انقلاب یمن و مشروطه ی ایران نپرداختیم. بر پژوهشگران محترم لازم است که برای خواندن دست دشمن ومقابله با آن به این تطبیق دقیق بپردازند.

دوران مبارزه بعد از پیروزی بیداری های اسلامی

در دوران نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس ازآن ، آمریکا سعی کرد به طرق دیگری نهضت را یا نابود و یا منحرف کند که به عنوان مثال می توان از ده سال دفاع مقدس،نفوذ در دستگاههای حکومتی،تحریم،راه انداختن جنگ داخلی و مهمتر از همه تهاجم فرهنگی نام برد.دشمن سعی کرد که با به راه انداختن جنگ،نظام نوپای جمهوری اسلامی را ازبین ببرد و از نفوذ تفکر اسلامی انقلاب ایران به سایر نقاط دنیا جلوگیری به عمل آورد.هنگامی که از تاثیر بخشی جنگ نا امید شد به طرق مختلف به نبرد نرم فرهنگی با مردم ایران پرداخت که میتوان به عنوان مثال از ترویج اسلام آمریکایی(مانند تفکر انجمن حجتیه)، فرق ضاله مانندوهابیت و بهاییت،مدهای غربی و ابتذال در جامعه نام برد.اتفاقی که بعد از پیروزی برخی بیداریهای اسلامی رخ داد، به عنوان مثال؛ احمد شفیق که یکی از مهره های رژیم حسنی مبارک است به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در مصر مطرح می شود و یا اینکه درگیریهایی در مخالفت با قانون اساسی براساس اسلام بوجود می آید که دست آمریکا از پشت این درگیریها آشکار می شود.و در زمینه فرهنگی دینی میتوان به ترویج مذهب ضاله وهابیت که صراحتا مخالف عقاید اهل سنت است اشاره کرد.

در این زمینه باید به دو نکته مهم اشاره کرد:

1- در زمان دفاع مقدس مقاومت مردم تحت رهبری امام خمینی(ره) نه تنها باعث شکست توطئه های دشمنان شد بلکه باعث رسوایی آنان ومطرح شدن بیش از پیش اسلام شد.همچنان که امام خمینی(ره)فرمود:ما در جنگ دو ابر قدرت شرق و غرب را رسوا کردیم.

2- عاملی که باعث آماده شدن نظام اسلامی در رابطه برخورد با تهاجم فرهنگی شد وجود رهبری، آگاه وآشنا به مسائل روز بود.

یوم الله 15 خرداد سال1342

همچنان که بیان شد از حدود پنجاه سال پیش بیداری های اسلامی با نهضت مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) آغازشد.باید دید که رخداد 15 خرداد در چه فضایی وبا چه پیش زمینه ای آغاز شد و چه تاثیری داشت و اصلا دید که آیا معادلی در نهضت های اخیر اسلامی دارد یا خیر.

فضای15خرداد

این واقعه در زمانی رخ داد که رژیم پهلوی به شدت دنبال غربی سازی جامعه ایران و نابودی دین ، مذهب ، شرف و عزت مردم ایران بود که یکی از نشانه های این امر تصویب قانون کاپیتولاسیون در زمان نخست وزیری حسنعلی منصور است که امام(ره)به شدت به مبارزه با آن پرداخت.

پیش زمینه ی15 خرداد

پیش زمینه ی 15 خرداد، فرهنگ اسلامی مردم ایران بود که اقتضای این فرهنگ پیاده شدن احکام اسلام و داشتن شرف و عزت اسلامی بود و رژیم پهلوی و روشنفکر نماهای تحصیل کرده در غرب که تحت تاثیر و بهت زده ی تمدن ناقص و نارس غرب قرار گرفته بودند و پیشرفت غرب در علوم تجربی را پیشرفت در تمام علوم میدیدند و عقب ماندگی مردم ایران که  بر اثر غفلت از اسلام بود را به اشتباه و براثر شناخت نادرست از دین و همچنین شناخت نادرست از عوامل پیشرفت نسبی اروپا متاثر ازدین میدانستند، هم از پیاده شدن احکام و موازین اسلام در جامعه خود دادری می کردند وهم با نوکری کردن برای غرب و دین فروشی و وطن فروشی و تحقیر ملت مسلمان ایران، عزتی که اسلام به آنان داده بود را خرد می کردند. اما مردم ایران که دین خود را از مرجعیت آگاه شیعه می گرفتند هنگامی که با این مسائل مواجه شدند و دیدند که این مرجعیت آگاه، در مقابل این جریان ایستاده، برحسب موازین اسلام به یاری اسلام و نماد آن در ایران که مرجعیت است پرداختند.

تاثیر15 خرداد

میتوان گفت که 15 خرداد جلوه ی سیاسی اسلام بود که بروز کرد و زمینه ای شد که امام(ره)و یاران ایشان سرمایه ی فکری عظیم بحث های سیاسی اسلام را هم مدون کنند و هم در اقشار مختلف فکری جامعه اسلامی از کارگر تا دانشجو و استاد و طلبه و... معرفی کنند. این امر مردم ایران را به یک بلوغ سیاسی مناسب برای برپایی جمهوری اسلامی رساند و رسیدن مردم به این بلوغ، باعث گذر آن ها از فتنه های بعد از انقلاب بدون آسیب و گام برداشتن نهضت درراستای اهدافش شد.

میتوان 15 خرداد را از این باب که قیام اسلام در برابر استکبار بود و به پیروزی انجامید نقطه ی آغازین بیداریهای اسلامی دانست ویا حتی اگر این را قبول نکنیم میتوانیم بگوییم نقطه ی عطفی در نهضت های اسلامی است. چون جریانی را بوجود آورد که به دلایل مختلف که در این مجال جای بحث آن نیست تبدیل به الگو و امیدی برای سایر نهضت های اسلامی شد.

تطبیق 15 خرداد و بیداریهای اسلامی

بیداری های اسلامی نیز مانند انقلاب اسلامی ایران که از 15 خرداد آغاز شده بود اساسشان اسلام بود.مردم  ازلگدمال شدن عزت اسلامی خود خسته بودندو می خواستند احکام اسلام در کشورشان پیاده شود. نکته جالب اینجاست که بزرگان فکری کشورهای اسلامی، عطش فکری خود را از زلال فکر سیاسی امام خمینی(ره)که در 15 خرداد خود را بشدت نشان داد سیراب می کنند.

نکته ای که دراینجا لازم به ذکر است این است که بیداریهای اسلامی نیز جریاناتی مانند 15 خرداد داشتند که باعث خروش ملت های اسلامی بر علیه رژیم های دیکتاتور حاکم بر کشورهایشان شد.به عنوان مثال خود سوزی جوان تونسی در اعتراض به ظلم رژیم بن علی وهمینطور قیام اسلامی ملت مصر برعلیه دیکتاتوری حسنی مبارک که براثر آگاهی ملت مصر از انقلاب اسلامی و حکومت جمهوری اسلامی ایران و از اسلام و همچنین بیداری اسلامی ملت تونس صورت گرفت. جالب اینجاست که بعضی از بزرگان بیداری اسلامی، رسما رهبر ایران را امام  خامنه ای خطاب میکنند.

 

 

 

               

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی